Porotu nejstarší evropské ceny pro sociální inovace Sozial Marie zaujala brněnská módní značka Gypsy Mama, která navrhuje a vyrábí oblečení inspirované romskou kulturou. Projekt zatím žije z peněz dánské nadace The Velux Fundation, do dvou let by si měl na sebe vydělat sám.
Šátky, halenky nebo kalhoty módní značky Gypsy MaMa jsou barevné a hodně vzorované. Ušili je brněnští Romové a Romky spolupracující s neziskovou organizací Tripitaka. Sdružení založilo sociální firmu vyrábějící oblečení, které kombinuje tradiční romskou kulturu s moderním stylem oblékání.
„Chtěli jsme vytvořit podmínky pro kreativitu mladých lidí, kteří se rodí zdánlivě do situace bez budoucnosti, a zároveň zmírnit předsudky většinové společnosti vůči romské minoritě," říká Zdeněk Raiser, mluvčí organizace Tripitaka. První kolekce značky Gypsy MaMa začaly vznikat před pár lety. V té době nezisková organizace oslovovala brněnské módní návrhářky, které následně ve spolupráci s Muzeem romské kultury začaly s místními Romkami vytvářet první oblečení.
„Pilotní projekt a módní přehlídky měly úspěch, a tak jsme v polovině roku 2015 zahájili výrobu dvou komerčnějších kolekcí," uvádí Raiser. Dodává, že na jednodušších fázích výroby se podílí lidé ze sociálně vyloučené lokality „brněnského Bronxu“. Značku Gypsy MaMa mohou lidé už koupit na internetu nebo v kamenné prodejně v Brně. Brzo by se oblečení mělo prodávat v dalších přibližně 30 obchodech po celém Česku. (zdroj ČAS)